Jakie klauzule lepiej usunąć z regulaminu e-sklepu?

Data 27-02-2017
Autor: Trusted Shops
NAJNOWSZE
Warto być na bieżąco z przepisami, które mają wpływ na prowadzony biznes jak i na relacje z klientami. W ramach współpracy z firmami z segmentu E-commerce Poczta Polska prezentuje raport przygotowany przez Trusted Shops na temat niedozwolonych klauzul w e-handlu.

Z początkiem roku warto sprawdzić, czy regulamin naszego e-sklepu nie zawiera klauzul, które mogą zostać uznane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za zapisy naruszające prawa konsumentów. Aktualne zestawienie najczęściej karanych klauzul i omówienie wybranych decyzji Prezesa UOKiK znajdziesz w bezpłatnym raporcie Trusted Shops.

W 2016 r. do rejestru klauzul niedozwolonych trafiło aż 395 klauzul z zakresu handlu elektronicznego i sprzedaży konsumenckiej. Z analizy Trusted Shops wynika, że podobnie jak w ubiegłych latach, największa liczba wpisanych do rejestru klauzul dotyczyła niewłaściwych zapisów w regulaminach e-sklepów w zakresie składania reklamacji i ustawowego prawa do odstąpienia od umowy. Spora część dopisanych do rejestru klauzul dotyczyła nieprawidłowych zapisów w zakresie odpowiedzialności za dostawę produktów i zasad ponoszenia ryzyka z tytułu przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru podczas jego transportu do konsumenta.

W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się m.in. mnóstwo zapisów informujących konsumenta o obowiązku spisania protokołu szkody w przypadku otrzymania uszkodzonej przesyłki. Postanowienia takie często zawierają również informacje, iż w przypadku braku spisania protokołu, „uznaje się, że towar został dostarczony w stanie nienaruszonym”. Tymczasem zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi rękojmi za wadę, konsument nie ma obowiązku sprawdzenia czy rzecz ma wady niezwłocznie po jej otrzymaniu i dodatkowo w obecności kuriera. Nie ma również obowiązku spisywania protokołu szkody, a jego brak nie może negatywnie wypływać na wynikające z rękojmi prawa konsumenta. Sprzedawca odpowiada z tytułu ustawowej rękojmi za wady przez dwa lata od momentu wydania towaru i konsument może w tym okresie zgłaszać reklamacje dotyczące wykrytych wad zakupionego towaru.  

Z kolei decyzje Prezesa UOKiK z ubiegłego roku przeciwko podmiotom reprezentującym branżę e-commerce wydawane były w postępowaniach w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Przykładem takiego postępowania jest sprawa sklepu internetowego ze sprzętem AGD, który wprowadzał konsumentów w błąd w zakresie realizacji prawa do odstąpienia od umowy oraz czasu trwania gwarancji na niektóre produkty. Prezentowana przy nich informacja o pięcioletniej gwarancji była nieprawdziwa – rzeczywisty okres gwarancji producenta wynosił 2 lata. Poza tym do sprzedawanych produktów nie były dołączane oświadczenia gwarancyjne (karty gwarancyjne) wraz z informacjami wymaganymi przez przepisy kodeksu cywilnego.

Szczegółowe omówienia najczęściej karanych klauzul oraz wybranych decyzji Prezesa UOKiK dostępne są w bezpłatnym raporcie Trusted Shops do pobrania na tej stronie.

Artykuł przygotowany przez: Trusted Shops

Nasze przesyłki

POCZTEX Ekspres 24
POCZTEX Kurier 48
Kurier MIEJSKI
Kurier KRAJOWY
Kurier BEZPOŚREDNI
PACZKA24
PACZKA48
Pakiet POLECONY eCommerce
Przesyłka PALETOWA
EMS
GLOBAL Exprѐs
Paczka UKRAINA PLUS
Odbiór w PUNKCIE

Obsługa zwrotów

eSKLEP

NOWE obowiązki sklepów

Usługi marketingowe

ZASADY NADAWANIA przesyłek

Poprawne ADRESOWANIE przesyłek listowych

Ułatwienia i aplikacje

eNADAWCA
eINFO
eMONITORING
Aplikacja MOBILNA
Zamów KURIERA
Wyszukiwarka PLACÓWEK
Materiały do pobrania
Pobierz LOGOTYPY
Pobierz BANNERY promocyjne

Contact Center

Usługi finansowe

Konta firmowe
Kredyty
Office Assistance
Ubezpieczenie Zakupionego Przedmiotu

Envelo

Neokartka
Neofaktura
Aplikacja MOBILNA

Artykuły

Łączenie usług

Kontakt

Poczta Polska

Bank Pocztowy

Pocztowe Towarzystwo
Ubezpieczeń Wzajemnych

Envelo.pl

eSklep



Polityka prywatności

Mapa strony



Infolinia:

801 811 812
(opłata wg cennika operatora)
(+48) 438 888 438
(opłata wg cennika operatora)

 

opłata wg cennika operatora

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.