ODR – nowy obowiązek informacyjny dla przedsiębiorców prowadzących e-sklep

Data 03-03-2016
Autor: EVERBERG
NAJNOWSZE
Od 9 stycznia 2016 r. przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy mają nowe obowiązki w zakresie zawarcia informacji dot. rozstrzygania sporów konsumenckich (ODR) w regulaminie oraz na stronie e-sklepu. Niedostosowanie się do nowych przepisów unijnych może narazić przedsiębiorcę na karę ze strony UOKiKu. Sama platforma wystartowała 15 lutego 2016 r.

Skąd kolejne zmiany dla e-sklepów?

Na terenie całej Unii Europejskiej od 9 stycznia 2016 r. zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich (w skrócie rozporządzenie w sprawie ODR - Online Dispute Resolution). ODR to platforma do rozwiązywania sporów drogą elektroniczną, która pośredniczy między inicjatorem sporu (konsumentem), a przedsiębiorcą. Platforma ta ma służyć rozwiązywaniu sporów także gdy konsument i przedsiębiorca pochodzą z różnych państw Unii Europejskiej, ale nie będzie miała jednak zastosowania gdy jedna ze stron sporu ma zamieszkanie/siedzibę w państwie spoza Unii.

Wraz z nowymi regulacjami na przedsiębiorców którzy prowadzą sprzedaż lub świadczą usługi za pośrednictwem e-sklepu nakładane są nowe obowiązki. Dotyczą one tych, którzy prowadzą e-sklep na platformie transakcyjnej (np. Allegro, eBay), a także przedsiębiorców pośredniczących w internetowej sprzedaży lub świadczeniu usług.

Jakie są nowe obowiązki przedsiębiorców?

Zgodnie z rozporządzeniem przedsiębiorca prowadzący sprzedaż lub świadczący usługi drogą internetową ma obowiązek poinformować konsumenta o możliwości skorzystania z ODR na stronie internetowej. Informacja o możliwości skorzystania z ODR oraz link do platformy - http://ec.europa.eu/consumers/odr/ powinna zostać umieszczona na stronie sklepu, w widocznym miejscu. Rozporządzenie nakłada również obowiązek umieszczenia na stronie e-sklepu adresu email przedsiębiorcy. Nie jest to jednak nowość w polskim prawie, ponieważ obowiązek ten został wprowadzony ustawą o prawach konsumenta już 25 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy, którzy się zobowiązali lub są zobowiązani (uwaga - polskie prawo nie przewiduje katalogu przedsiębiorców zobowiązanych) do korzystania z alternatywnego rozwiązywania sporów konsumenckich mają dodatkowe obowiązki informacyjne polegające na poinformowaniu o możliwości skorzystania z ODR oraz umieszczeniu adresu do platformy ODR. Taki przedsiębiorca powinien zawrzeć tę informację w regulaminie e-sklepu, a także podczas składania oferty konsumentowi drogą elektroniczną. W ostatnim przypadku informacja ta powinna się znaleźć w wiadomości email, w której znajduje się oferta.

Dlaczego warto dostosować się do proponowanych zmian?

Nieumieszczenie lub nieodpowiednie umieszczenie informacji o ODR przez przedsiębiorcę jest naruszeniem ustawowego obowiązku informacyjnego. W konsekwencji Prezes UOKiK może nałożyć karę do 10% liczonej od wysokości obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok naruszenia.

Więcej informacji: Patrik Tarski (patrik.tarski@everberg.pl), prawnik w Kancelarii EVERBERG (biuro Warszawa)

Artykuł przygotowany przez: EVERBERG

Nasze przesyłki

POCZTEX Ekspres 24
POCZTEX Kurier 48
Kurier MIEJSKI
Kurier KRAJOWY
Kurier BEZPOŚREDNI
Pakiet POLECONY eCommerce
Przesyłka PALETOWA
EMS
GLOBAL Exprѐs
Paczka UKRAINA PLUS
Odbiór w PUNKCIE

Obsługa zwrotów

eSKLEP

NOWE obowiązki sklepów

Usługi marketingowe

ZASADY NADAWANIA przesyłek

Poprawne ADRESOWANIE przesyłek listowych

Ułatwienia i aplikacje

eNADAWCA
eINFO
eMONITORING
Aplikacja MOBILNA
Zamów KURIERA
Wyszukiwarka PLACÓWEK
Materiały do pobrania
Pobierz LOGOTYPY
Pobierz BANNERY promocyjne

Contact Center

Usługi finansowe

Konta firmowe
Kredyty
Office Assistance
Ubezpieczenie Zakupionego Przedmiotu

Envelo

Neokartka
Neofaktura
Aplikacja MOBILNA

Artykuły

Łączenie usług

Kontakt

Poczta Polska

Bank Pocztowy

Pocztowe Towarzystwo
Ubezpieczeń Wzajemnych

Envelo.pl

eSklep



Polityka prywatności

Mapa strony



Infolinia:

801 333 444
z telefonów stacjonarnych
(opłata wg cennika operatora)
(+48) 438 420 600
z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych
(opłata wg cennika operatora)

 

opłata wg cennika operatora

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.