Branża e-commerce w Polsce w porównaniu do rynków zagranicznych

Data 22-06-2015
Autor: Grzegorz Warchoł
RYNEK
Polska należy do europejskiej czołówki jeśli chodzi o tempo rozwoju sektora e-commerce. Już 20 mln osób, czyli 52% mieszkańców naszego kraju robi zakupy w internecie, podczas gdy europejska średnia wynosi 47%. Mimo, że w 2014 r. wartość handlu internetowego w Polsce (21 mld zł) była dziesięciokrotnie mniejsza niż w krajach takich jak Wielka Brytania (261,9 mld zł) czy Niemcy (211,6 mld zł) to prognozowane tempo wzrostu tego sektora w przyszłym roku jest w Polsce wyższe niż na największych pod względem wartości transakcji rynkach – wynika z badań Centre for Retail Research z Wielkiej Brytanii.

Przeciętny Europejczyk dokonuje 18 transakcji on-line o średniej wartości 306 zł. Najmniej wydają Polacy – jednorazowo 239 zł, najbardziej rozrzutni są Szwedzi, którzy za zakupy płacą statystycznie 330 zł. Nie robi to jednak wrażenie w porównaniu z Amerykanami, kupującymi za jednym razem towary o wartości 416 zł.

Pod względem sumy rocznych wydatków na osobę pierwsze miejsce zajmują Brytyjczycy (6 260 zł), o 163 zł mniej przeznaczają na zakupy w sieci Amerykanie. Niemcy są krajem w którym najszybciej rośnie wartość zakupów internetowych w przeliczeniu na osobę (o 14,9% rocznie).

Aż 70% Szwedów i 66% Brytyjczyków dokonuje zakupów przez internet. Najgorzej w tym zestawieniu wypadają mieszkańcy południa Europy – tylko 32% Hiszpanów i 20% Włochów można określić jako cyfrowych konsumentów.

Sprzedaż internetowa odpowiada aktualnie w Europie za 7,2% przychodów z handlu, w USA jest to 11,6%. Wartość Europejskiego rynku e-commerce była w 2014 r. równa 772,1 mld zł natomiast rynek amerykański generował 1 106,5 mld zł. Ta różnica będzie się jednak zmieszać, ponieważ wartość handlu internetowego na Starym Kontynencie wg. prognoz Centre for Retail Research ma rosnąć o 19% rocznie, natomiast za oceanem ten sam proces zachodzić będzie w tempie 14%. W 2016 r. sektor sprzedaży on-line w Europie będzie wart 1 083,7 mld zł, a w USA 1 437,9 mld zł.

Wielka Brytania, Niemcy i USA, to kraje w których w ostatnim roku obroty w handlu tradycyjnym spadły o prawie 2%. Jednocześnie obserwuje się tam wzrost wartości handlu internetowego od kilkunastu (USA 13,8%) do rekordowych w przypadku Niemiec 23,1%. W Polsce następuje stosunkowo mały spadek tradycyjnej sprzedaży (0,6%), przy jednoczesnym szybkim rozwoju sektora e-commerce (21% rocznie). W każdym z badanych państw wzrost sprzedaży on-line ma dwucyfrową wartość, przy czym jest on najniższy w USA, czyli na stosunkowo dojrzałym rynku i w Kanadzie, gdzie e-commerce ma jeszcze duży potencjał rozwoju.

Mieszkańcy analizowanych krajów mają różne preferencje co do metody finalizowania transakcji w internecie. Karta kredytową to ulubiony sposób płatności podczas zakupów internetowych w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Francji. Włosi i Hiszpanie płacą najczęściej za pomocą kart kredytowych i przedpłaconych. Holendrzy, Niemcy i Szwedzi wybierają płatność za pomocą przelewu z konta lub serwisu płatności internetowych. Polska jest jedynym krajem, w którym konsumenci najczęściej wybierają płatność gotówką lub kartą przy odbiorze towaru.

Dane wykorzystane w artykule pochodzą z raportu „Key figures online retailing 2014 and outlook 2015”, wydanego w styczniu 2015 r. przez Centre for Retail Research w Wielkiej Brytanii.

Artykuł przygotowany przez: Grzegorz Warchoł

Nasze przesyłki

POCZTEX Ekspres 24
POCZTEX Kurier 48
Kurier MIEJSKI
Kurier KRAJOWY
Kurier BEZPOŚREDNI
Pakiet POLECONY eCommerce
Przesyłka PALETOWA
EMS
GLOBAL Exprѐs
Paczka UKRAINA PLUS
Odbiór w PUNKCIE

Obsługa zwrotów

eSKLEP

NOWE obowiązki sklepów

Usługi marketingowe

ZASADY NADAWANIA przesyłek

Poprawne ADRESOWANIE przesyłek listowych

Ułatwienia i aplikacje

eNADAWCA
eINFO
eMONITORING
Aplikacja MOBILNA
Zamów KURIERA
Wyszukiwarka PLACÓWEK
Materiały do pobrania
Pobierz LOGOTYPY
Pobierz BANNERY promocyjne

Contact Center

Usługi finansowe

Konta firmowe
Kredyty
Office Assistance
Ubezpieczenie Zakupionego Przedmiotu

Envelo

Neokartka
Neofaktura
Aplikacja MOBILNA

Artykuły

Łączenie usług

Kontakt

Poczta Polska

Bank Pocztowy

Pocztowe Towarzystwo
Ubezpieczeń Wzajemnych

Envelo.pl

eSklep



Polityka prywatności

Mapa strony



Infolinia:

801 333 444
z telefonów stacjonarnych
(opłata wg cennika operatora)
(+48) 438 420 600
z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych
(opłata wg cennika operatora)

 

opłata wg cennika operatora

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.