Zakupy i dostawa ze smartfonu

Data 03-07-2015
Autor: Poczta Polska S.A.
TECHNOLOGIA
Urządzenia mobilne nakręcają handel i rynek przesyłek. Na rosnącą popularność m-handlu muszą zareagować tradycyjne sklepy oraz e-commerce i firmy zajmujące się dostarczaniem zakupów.

Handel mobilny rozwija się w Polsce trzykrotnie szybciej niż e-commerce. Według szacunków PayPal i Ipsos do 2016 r. wydatki mobilne wzrosną do prawie 3,5 mld zł. – Od 2013 do 2016 r. średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego wyniesie 32,8 proc. w porównaniu do 10,4 proc. wzrostu w przypadku e-handlu ogółem,  uwzględniającego już handel mobilny – takie prognozy przedstawiły PayPal i IPSOS w swoim najnowszym raporcie o handlu mobilnym.

Miliardy w komórkach

Jeszcze niedawno, bo w 2013 r. w ramach handlu mobilnego Polacy wydali ok. 1,5 mld zł. W 2014 r. wydatki te wzrosły o 35 proc. do nieco ponad 2 mld zł. Autorzy raportu wskazują, że zaawansowanie technologii otwiera przed e-handlem zupełnie nowe możliwości, dostępne dziś dla każdego. I choć smartfony i tablety są relatywnie nowymi udogodnieniami w e-handlu, to konsumenci korzystają z nich już w pełni świadomie. Z badania wynika, że 26 proc. polskich kupujących online w ciągu 12 miesięcy robiło zakupy za pomocą smartfonu, a 16 proc. na tablecie. Co więcej, urządzenia mobilne nie służą konsumentom tylko do zakupów, ale także do poszukiwania dodatkowych informacji z nimi związanych. Aż 37 proc. polskich użytkowników smartfonów poszukiwało informacji o sklepie lub firmie, 27 proc. czytało na telefonach recenzje lub opinie innych klientów, a 22 proc. porównywało na nim ceny, będąc już w sklepie.

O tym, jak bardzo rośnie znaczenie takiej formy handlu, może świadczyć decyzja Google’a, który w kwietniu tego roku wprowadził nowe zasady wyświetlania wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach. Od tego momentu w pierwszej kolejności pokazują się strony mające wersję przystosowaną do takich urządzeń. Eksperci mówili wówczas o armagedonie w sieci. Mieli na myśli tych przedsiębiorców, którzy nie nastawiali się dotychczas na takich odbiorców. Oznacza to bowiem, że strony, portale i e-sklepy bez mobilnej wersji za już niedługo mogą zniknąć z mobilnych wyników wyszukiwania. Na szczęście dla nich zmiany te nie dotyczą wersji wyszukiwarki dla komputerów. Google tłumaczył wówczas, że zdecydował się na takie rozwiązanie z myślą o klientach. Z urządzeń mobilnych pochodziło w tym czasie 30 proc. wszystkich zapytań do wyszukiwarki.

Absolutna konieczność

Dla właścicieli stron oznacza to jednak, że powinni jak najszybciej dostosować swoją witrynę do urządzeń przenośnych. Tymczasem jak szacują eksperci, strony dostosowane do wyświetlania na smartfonach i tabletach ma jak na razie zaledwie 5 proc. firm i 30 proc. e-sklepów w naszym kraju. Do tego, jak zauważa Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Mytaxi, pierwszej w Polsce aplikacji umożliwiającej płatność za taksówkę przez aplikację, mobilne usługi firm kończą się najczęściej na możliwości zapoznania się z ofertą. Zakupu dokonuje się offline, co znacznie wydłuża proces i zmniejsza szansę na dokonanie wyboru impulsywnie. Głównym problemem jest stwarzanie rozwiązań, które ułatwią konsumentowi sfinalizowanie transakcji. – Odsetek firm, które oferują możliwość dokonania płatności przy użyciu smartfonu, to zaledwie 5 proc. To zdecydowanie za mało, by zaspokoić popyt rosnącej liczby m-konsumentów – komentuje i dodaje, że nowoczesny konsument, przeglądając wygodnie oferty na swoim urządzeniu mobilnym, jest w pełni gotowy, żeby podjąć decyzję zakupową i dokonać płatności. Jeśli nie zaproponujemy mu rozwiązania szybkiego i wygodnego, automatycznie się zniechęci i zrezygnuje.

Według szacunków Piotra Krawca, prezesa zarządu mGenerator.pl. spadek w pozycjonowaniu strony w Google poniżej 10. miejsca wiąże się z realną utratą klientów, a także brakiem perspektyw na pozyskanie nowych.

O tym, jaki wpływ na przedsiębiorców mogą mieć zmiany w najpopularniejszej wyszukiwarce, świadczy przykład sprzed trzech lat, kiedy Google ograniczył ruch internautów na stronach porównywarek cen, uznając, że zbyt nachalnie korzystają z systemu wymiany linków, co podbija im pozycję w wyszukiwarce. Straciły Nokaut, Ceneo i Skąpiec. Ten pierwszy przyznał, że tylko w ciągu miesiąca wyparowało mu 1,5 mln użytkowników. Pozostałym dwóm porównywarkom ubyło odpowiednio 1 mln i 0,5 mln klientów.

O tym, jakie korzyści przynosi wejście w handel mobilny, świadczą doświadczenia firm i przedsiębiorców, którzy już się na to zdecydowali. W 2014 r. czterech na pięciu badanych przedstawicieli e-sklepów twierdziło, że posiadanie rozwiązań mobilnych zwiększa zainteresowanie ich biznesem wśród klientów. Rok wcześniej uważało tak 76,47 proc. badanych.

To się sprzedaje

Rozwiązania mobilne odpowiadają nie tylko za wzrost popularności e-sklepów, ale są również narzędziem zwiększającym sprzedaż. W 2014 r. ponad 18 proc. e-sklepów deklarowało, że transakcje dokonywane z urządzeń mobilnych stanowiły u nich od 5 do 10 proc. wszystkich zamówień. Przed rokiem twierdziło tak zaledwie 12 proc. firm. Wśród korzyści, jakie dają rozwiązania mobilne, właściciele e-sklepów wymieniają też zwiększenie dostępności sklepu dla klientów oraz dostosowanie się do ich nowych wymagań.

A rzesza takich klientów będzie coraz większa

Z raportu PayPal i IPSOS wynika bowiem, że siłą napędową handlu mobilnego są młodzi dorośli – 59 proc. globalnych zakupowiczów mobilnych ma od 18 do 34 lat. W przypadku wszystkich nabywców online stanowią oni 44 proc. Kupujący mobilnie za największą zaletę płacenia przez aplikację uważają wygodę. Twierdzi tak 46 proc. respondentów. Szybkość wybrało 39 proc., a 26 proc. brak konieczności noszenia ze sobą portfela. Dlatego, jak uważają eksperci, będzie przybywało firm, które będą stawiały na mobilną sprzedaż. Przykładem może być Gino Rossi, które w marcu uruchomiło aplikację mobilną. Wcześniej Adidas wprowadził aplikację umożliwiającą użytkownikom zarezerwowanie wprowadzanych na rynek nowych produktów jeszcze przed ich premierą. Z kolei American Eagle Outfitters stworzyło aplikację na Apple Watch. Lokalizator sklepów oraz błyskawiczny dostęp do nowych ofert to jedne z funkcji zintegrowanych ze smartwatchem Apple.

Aplikacja kontra strona

Jako główną wadę zakupów i płatności mobilnych użytkownicy smartfonów w Polsce postrzegają niewygodę samego procesu i dlatego do zakupów wybierają chętniej takie urządzenia jak komputer czy laptop – wynika z badania PayPal i IPSOS. Tak twierdzi 52 proc. kupujących online, którzy posiadają smartfon, ale nie używają go do zakupów online. A 25 proc. z nich nie postrzega procesu zakupów mobilnych na swoim urządzeniu jako przyjaznego użytkownikowi.

Dla mniejszych przedsiębiorców przeszkodą we wdrażaniu mobilnych rozwiązań mogą być koszty związane z taką inwestycją. Pierwszy dylemat: mobilny sklep czy aplikacja? Pierwsze rozwiązanie jest tańsze. Koszt zależy od tego, czy zostanie to powierzone zewnętrznej firmie, która zaprojektuje stronę według indywidualnych wytycznych, czy generatorowi mobilnych rozwiązań. W pierwszym przypadku będzie to jednorazowy koszt rzędu od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. W drugim modelu koszt zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy jednak od rodzaju umowy. W modelu abonamentowym klient może płacić  za stworzenie mobilnego sklepu np. niższą opłatę stałą miesięcznie plus kilka procent od obrotu zrealizowanego za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Możliwe jest też ustalenie stałej opłaty miesięcznej.

Podobna zasada obowiązuje przy aplikacji na urządzenia mobilne. Wykonanie jej indywidualnie kosztuje od 5 tys. zł do nawet 400 tys. zł. Cena zależy od tego, na jakich platformach, czyli mobilnych systemach operacyjnych, będzie działać. W abonamencie stworzenie aplikacji to wydatek ok. 500 zł miesięcznie. Plusem zdania się na abonamentową współpracę jest to, że nie ponosi się dodatkowych kosztów w postaci utrzymania strony czy aplikacji, w tym jej aktualizacji, która może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Te czynności leżą po stronie dostawcy, podobnie jak jej przygotowanie, zaprojektowanie, wdrożenie, uzyskanie niezbędnych certyfikatów itp.

Posiadanie samej strony mobilnej, choć jest tańsze i bardziej uniwersalne, daje mniej możliwości. Usługa ogranicza się jedynie do tego, że poruszanie się po stronie przeglądanej na smartfonie czy tablecie jest łatwiejsze dla klienta niż otwarcie strony przygotowanej na urządzenia stacjonarne, np. dzięki innemu skalowaniu prezentowanych produktów.

Aplikacja mobilna pozwala nawiązać lepszy kontakt z klientem oraz motywować go do kolejnych zakupów. Dzięki niej można wysyłać powiadomienia o nadchodzącej lub aktualnej promocji. Klikając w powiadomienie, odbiorca jest od razu przenoszony na stronę sklepu.

Jak płacić?

Poza udostepnieniem wersji mobilnych przed polskimi e-sklepami stoi jeszcze jedno wyzwanie. To płatności mobilne. Z danych z 2014 r. wynika, że jak dotąd wdrożyło je zaledwie 6,2 proc. e-sklepów. To niewielki wzrost w porównaniu z 2013 r. Wówczas ich posiadanie deklarowało 5,9 proc. internetowych sklepów. Na razie wielu klientów korzystających ze smartfonów i tabletów ma do dyspozycji zazwyczaj przelew bankowy, płatność za pobraniem i szybkie płatności internetowe.

Zdaniem specjalistów przeszkodą w upowszechnieniu płatności mobilnych może być m.in. brak uniwersalnego standardu, który ułatwiłby to zadanie e-sklepom.

Dostawcy wybiegają w przyszłość

Rozwojowi handlu mobilnego wtórują operatorzy pocztowi i kurierzy. Zwiększająca się sprzedaż w sieci to dla nich bowiem szansa na pozyskanie nowych klientów.

Rynek e-commerce jest jednym z kluczowych. Aby sprostać jego oczekiwaniom Poczta Polska oferuje coraz więcej usług, które ułatwiają branży online korzystanie z jej rozwiązań, m.in. łatwe integracje, responsywne strony, usługa eZwroty. Każda z nowych usług przygotowywana jest z myślą nie tylko o mobile, ale o omnichannel. Mobile to rozwijający się trend, ale prawdziwą przyszłością jest wielokanałowość sprzedaży. Dlatego firma dostosowuje swoje systemy do oczekiwań rynku e-commerce, także tego mobilnego. Klienci Poczty, sklepy internetowe mogą poprzez API uzyskiwać informacje, które ułatwiają informowanie kupującego o przebiegu dostawy. Dla klientów indywidualnych jest m.in. aplikacja mobilna Envelo, która oferuje wygodne i szybkie płatności – również kartami zagranicznych banków. Jest to z pewnością aplikacja, którą warto mieć w swoim smartfonie w trakcie wakacji. Oferuje bowiem również usługi geolokalizacyjne.

Co więcej, nawiązanie pod koniec marca współpracy między Pocztą Polską a PKN Orlen doprowadziło do powiększenia sieci dystrybucyjnej spółki o niemal tysiąc całodobowych punktów odbioru przesyłek. To współpraca pomiędzy Pocztą Polską a firmą Dazumi w ramach projektu Stacja z Paczką. Tym samym wachlarz dostępnych rozwiązań dla klienta takich jak m.in. śledzenie paczki, wyszukiwarka placówek pocztowych uległ rozszerzeniu o kolejne udogodnienie.

Kurierzy idą też w ślad za handlem i również inwestują w aplikacje mobilne. Większość z nich już postawiła na aplikacje, które umożliwiają praktyczne śledzenie paczki. Takie rozwiązanie ma też Poczta Polska. Wystarczy tylko wprowadzić numer paczki lub Track-ID, który znajduje się na awizie. Ostatnio polskim użytkownikom aplikację UPS Mobile udostępniła firma USP. Dzięki niej klienci mogą znaleźć lokalizacje punktów, w których można nadać i odebrać przesyłkę, sprawdzić ceny, zlecić wysyłkę z domu i monitorować paczki. Co najważniejsze, zarządzać tym wszystkim można na ekranie smartfonu. Firma GLS deklaruje, że poprzez jej aplikację skorzystać można też z usługi FlexDeliveryService, czyli wyboru opcji dostawy online.

Artykuł przygotowany przez: Poczta Polska

Nasze przesyłki

POCZTEX Ekspres 24
POCZTEX Kurier 48
Kurier MIEJSKI
Kurier KRAJOWY
Kurier BEZPOŚREDNI
Pakiet POLECONY eCommerce
Przesyłka PALETOWA
EMS
GLOBAL Exprѐs
Paczka UKRAINA PLUS
Odbiór w PUNKCIE

Obsługa zwrotów

eSKLEP

NOWE obowiązki sklepów

Usługi marketingowe

ZASADY NADAWANIA przesyłek

Poprawne ADRESOWANIE przesyłek listowych

Ułatwienia i aplikacje

eNADAWCA
eINFO
eMONITORING
Aplikacja MOBILNA
Zamów KURIERA
Wyszukiwarka PLACÓWEK
Materiały do pobrania
Pobierz LOGOTYPY
Pobierz BANNERY promocyjne

Contact Center

Usługi finansowe

Konta firmowe
Kredyty
Office Assistance
Ubezpieczenie Zakupionego Przedmiotu

Envelo

Neokartka
Neofaktura
Aplikacja MOBILNA

Artykuły

Łączenie usług

Kontakt

Poczta Polska

Bank Pocztowy

Pocztowe Towarzystwo
Ubezpieczeń Wzajemnych

Envelo.pl

eSklep



Polityka prywatności

Mapa strony



Infolinia:

801 333 444
z telefonów stacjonarnych
(opłata wg cennika operatora)
(+48) 438 420 600
z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych
(opłata wg cennika operatora)

 

opłata wg cennika operatora

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.