Rynek opakowań przesyłek w Polsce – 2015

Data 11-02-2016
Autor: Poczta-Polska SA
SKLEPY
Polska to jeden z największych rynków opakowań w Europie, a oferta polskich firm jest w pełni konkurencyjna na rynkach zagranicznych. Branża opakowań w Polsce wypracowuje ok. 2% PKB .

Pamiętać należy, że zaliczamy tu wszelkie firmy produkujące opakowania – papierowe, tekturowe, drewniane, szklane czy tekstylne – a także firmy wytwarzające maszyny i urządzenia do ich produkcji.

Dla potrzeby niniejszej analizy skupimy się na najczęściej wykorzystywanych w przesyłkach pocztowych opakowaniach, jakimi są papierowo-tekturowe pudełka i  koperty. Stanowią one 37,4% rynku opakowań w Polsce[2].

Podmioty rynku opakowań

W rejestrze operatorów pocztowych, według stanu z końca grudnia 2014 roku, obok Poczty Polskiej znalazło się 294 operatorów alternatywnych[3].  Poczta Polska jako jedyny „operator wyznaczony” (do 2025 roku) na podstawie art. 178 Prawo pocztowe zobowiązany jest do świadczenia usług powszechnych na terenie całego kraju.

W przeciwieństwie do Poczty Polskiej, alternatywni operatorzy mogą zdecydować się na świadczenie usług np. tylko na terenie kraju, za granicą bądź zdecydować się na działalność stricte lokalną, np. na terenie jednego województwa.

Na rynku polskim jednymi z najpopularniejszych firm kurierskich są: DHL, DPD, GLS, InPost, K-EX, PGP, Siódemka, Speedmail, TNT, UPS[4]. Firmy, które oferują zakup opakowań z jednoczesnym zamówieniem usługi kurierskiej, to: DPD, GLS, K-Ex, Siódemka, TNT, UPS[5]. Samo opakowanie, bez konieczności jednoczesnego zamówienia kuriera, oferują:  DHL, InPost[6].

Potrzeby firm kupujących opakowania

Firmy kurierskie najchętniej działałyby w oparciu o jedną połączoną  usługę – sprzedaży opakowania i zamówienia kuriera. Niechętni są rozdzielaniu tych usług (np. sprzedaży samych tylko opakowań). Gdyby została stworzona optymalna platforma internetowa, to z badań przeprowadzonych dla Poczty Polskiej wynika, iż firmy nie szukałyby paczek i kuriera u różnych operatorów, a decydowałyby się na kompleksową usługę u jednego.

34% tych firm najchętniej kupowałoby opakowania od firmy dostarczającej przesyłki[7]. Już dziś firmy deklarują, iż zakupują opakowania głównie w Internecie – 69 % firm[8]. Duże firmy deklarują, że ze względu na sporą ilość wysyłanych towarów chciałyby jednorazowo zakupić większą liczbę opakowań. Jednorazowo takie firmy mogłyby zamówić 440 pudełek kartonowych zwykłych, 275 kopert bąbelkowych i 234 pudełek kartonowych wzmocnionych[9].

Nieco ponad połowa firm: 54 %[10], byłaby zainteresowana zaopatrywaniem się w produkty opakowaniowe w internetowym sklepie Poczty Polskiej – Internet jest zresztą najpopularniejszym kanałem zakupu opakowań.

Są to głównie firmy wysyłkowe z miast średniej wielkości, które wysyłają po kilkadziesiąt paczek w miesiącu. Najczęściej wysyłane są produkty codziennego użytku (artykuły spożywcze, kosmetyki), kierowane do odbiorcy masowego. Zakupowane opakowania mają różne formaty i wielkości, w zależności od potrzeby i charakteru działalności firmy wysyłającej w ten sposób swój towar. Firmy raczej nie wykazują zapotrzebowania na jakieś niewystępujące na rynku rodzaje opakowań – niektórzy przedsiębiorcy poszukują bardziej wytrzymałych kartonów.

Z przesyłek korzystają małe, często jednoosobowe firmy zajmujące się sprzedażą wysyłkową. To główny segment rynku działającego w oparciu o wysyłanie paczek. Są to firmy zajmujące się handlem odzieżą, artykułami wyposażenia domu (meble, elektronika), artykułami dziecięcymi (m.in. zabawkami), kosmetykami, artykułami motoryzacyjnymi czy kosmetykami. Z usług z firm kurierskich decyduje się korzystać aż 86%[11] usługobiorców. Z pośrednictwa Poczty Polskiej przy dostarczaniu przesyłek korzysta 65% podmiotów[12]. Częstą formą przekazywania towaru jest odbiór osobisty, a także paczkomaty.

Produkcja opakowań w Polsce

W Polsce jest około 8 tys. firm wytwarzających opakowania[13]. Ok. 4,3 tys. to firmy liczące się na rynku. Spośród nich tylko połowę z nich stanowią producenci, a spośród tej połowy ok. tysiąc firm świadczy usługi opakowaniowe, z czego ok. 800 firm zajmuje się dystrybucją. 70% rynku polskiego stanowią firmy polskie, reszta znajduje się w rękach zagranicznych firm produkujących opakowania[14].

Na przemysł opakowaniowy w Polsce składa się 3100 firm wytwarzających opakowania z drewna, 2850 – z papieru i tektury, 85 – z metalu, około 70 – wytwarza opakowania ze szkła[15]

Spośród największych graczy międzynarodowych w Polsce najważniejszymi firmami są: Can Pack, Ball Packaging Europe, Stora Enso, Modni, Smurfit Kappa, Constantia, Tetra Pack, Owens Ilinois

International Paper i inne[16].

Ok. 70% opakowań służy do transportu żywności i napojów[17]. Pozostałe działy gospodarki, które korzystają z przesyłania swoich produktów, to producenci kosmetyków, farmaceutyków, wszelkiego rodzaju produktów chemicznych, następnie odzieży czy sprzętu elektronicznego. Rynek opakowań oszacowany jest na 400 mld USD[18], z czego 36% należy do opakowań z tektury i papieru[19]. Należą one do najczęściej stosowanych rodzajów opakowań, które wykorzystywane są w postaci od pudeł z tektury falistej do zwykłych naklejek.

Rozwój rynku opakowań

Rynek opakowań w Polsce zaczął bardzo dynamicznie rozwijać się na początku lat 90., co było wynikiem transformacji społeczno-gospodarczej. Proces ten wprowadził na nasz rynek kapitał zagraniczny. Wiodące koncerny światowe zaczęły intensywnie inwestować w przemysł opakowań, wprowadzając jednocześnie nowoczesne technologie.

Najbardziej dynamiczny rozwój rynku opakowań przypadł na lata 2000–2008 (od 6 do 9%[20]). W późniejszym okresie, do 2013 roku odnotowywano jego spadek[21], co wynikało z ogólnoświatowego spowolnienia gospodarczego. Polski rynek opakowań jest bowiem w ogromnym stopniu zintegrowany z importem surowców i materiałów (głównie tworzywa sztuczne, ale też papier, tektura).

Według Polskiej Izby Opakowań prognozy dla Polski są bardzo zadawalające: rynek opakowań ma rosnąć i do 2020 roku osiągnąć stan porównywalny z krajami Europy Zachodniej, tj. 300 EUR na osobę[22].

Rozwój handlu elektronicznego stymuluje rozwój rynku opakowań

Rozwój segmentu przesyłek jest ściśle związany z rynkiem e-commerce, który w ostatnich latach w Polsce rośnie dynamicznie. Niewątpliwe ma to związek z coraz większą popularnością i dostępnością smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Jednocześnie wydaje się, że naturalnym kierunkiem rozwoju będą coraz bardziej wzmocnione opakowania, ale jednocześnie coraz mniejsze, „odchudzone” technologie pakowania produktów.

Przewiduje się, że wraz z rozwojem handlu elektronicznego pojawi się zapotrzebowanie na opakowanie w rodzaju opakowania pośredniego, internetowego, a co za tym idzie, opakowania będą zyskiwać na jakości zabezpieczeń. Muszą także przykuwać oko, jako że klient coraz częściej – za pomocą chociażby aplikacji w smartfonie – dokonywać będzie spontanicznych zakupów poprzez fotografowanie produktu.

Jak wynika z analizy e-commerce Jak sprostać wyzwaniom dynamicznego rozwoju i stać się dominującym graczem?, wartość globalnego rynku e-commerce B2C miała wzrosnąć w 2014 roku o 20,1%[23]. Wciąż jednak dane tego rynku są trudno dostępne i zamawiane są dla indywidualnych potrzeb, w ramach analiz wykonywanych przez profesjonalne firmy.

 

Polski rynek e-commerce rośnie najszybciej w Europie

 

Ośrodek E-commerce Europe przewiduje, że wynoszący 2,2% pod koniec 2013 roku udział e-commerce w europejskim PKB podwoi się przed rokiem 2016 i potroi przed 2020[24]. Polska jest najszybciej rosnącym rynkiem e-commerce w Europie, choć jego wartość szacuje się na zaledwie 7,2 mld EUR[25].

 

Najbardziej popularną formą e-commerce jest sklep internetowy. Należy wziąć jednak pod uwagę alarmujące dane – aż 50% sklepów internetowych nie działa w Polsce dłużej niż 2 lata[26]. Przy tego rodzaju biznesie nie można pominąć tak istotnej kwestii jak inwestycja w dobrą platformę e-commerce (w tym zdjęcia, ekspercka wiedza, opisy).

Koszt wysyłki jest barierą

Koszty wysyłki okazują się dla wielu pomniejszych graczy rynku e-commerce jedną z większych barier. Cena musi być niska, przesyłka szybka, angażująca odbiorcę w jak najmniejszym zakresie. Warto mieć na uwadze istotny fakt: aż 50% rynku e-commerce w Polsce obsługiwane jest przez Allegro[27]. Za nim, choć z dużo niższym wynikiem, uplasował się serwis OLX (Tablica.pl)[28].

Prawdopodobnie większość firm decydujących się na założenie sklepu internetowego będzie brała pod uwagę łatwość i dostępność kontaktu pomiędzy sprzedawcą a klientem. Inwestycja w call center, wszelkie aplikacje ułatwiające kontakt, jak np. awatar graficzny FAQ, czat online – mają wyjść naprzeciw oczekiwaniom i obawom klienta, związanym z bezpieczeństwem kupowania w Internecie.

Niemniej ważną kwestią dla polskiego odbiorcy jest płatność. Najłatwiejszą formą wydają się być opłaty przez Internet, nierzadko jednak klient wciąż wybiera płatność gotówką przy odbiorze towaru.

Ważnym elementem usługi e-commerce jest wybór dostawcy. Tu najważniejsze na rynku są trzy firmy świadczące usługi kurierskie: DHL, Poczta Polska, UPS, z czego najpopularniejszym dostawcą jest Poczta Polska[29].

Co byłoby większą motywacją do zakupów internetowych? Okazuje się, że niska cena przesyłek w 44% przypadków przekonałaby klienta do zakupu w danym sklepie[30].

Tło historyczne – lata 90.

Ostatnie dwadzieścia lat to dynamiczny okres rozwoju i wzrostu na rynku opakowań w naszym kraju. Poszerzanie palety usług oraz ich skali na tym polu uzależnione było od transformacji ustroju, a nade wszystko od uwolnienia rynku. Rokrocznie zwiększa się popyt na coraz nowocześniejsze opakowania dostosowywane do coraz wymyślniejszych przesyłek.

Jednocześnie poziom życia w krajach Europy Zachodniej wymusza ulepszenie sposobu pakowania towarów oraz dostosowania usług do klienta. Globalizacja i informatyzacja świata stymulują tendencję do zamawiania produktów oraz usług tylko przez Internet.

W latach dziewięćdziesiątych pojawił się marketing opakowań: opakowania zyskały nową funkcję, odznaczały się kolorowym wizerunkiem, każda z firm umieszczała na nich swoje logotypy. Dziś to już standard.

Lata 90. to także napływ nowych technologii podpatrzonych w krajach Europy Zachodniej, jak choćby opakowań z puszek aluminiowych czy butelek PET. Na rynku polskim pojawiło się wówczas wielu graczy zagranicznych, co zdynamizowało podaż i sprzedaż opakowań.

Od 2002 roku do 2010 sprzedaż opakowań drewnianych w Polsce wzrosła ponad dwukrotnie (w 2002 roku wartość sprzedanych opakowań drewnianych wyniosła 512,3 mln zł[31]. Podczas gdy w 2010 kwota urosła do 1 102,7 mln zł [32]. Sprzedaż papieru falistego, tektury falistej oraz opakowań z papieru i tektury plasowała się w 2002 roku na poziomie 3440,7 mln zł – w 2010 r. już na poziomie 7 473,7 mln zł. [33]

Kryzys gospodarczy

Kryzys gospodarczy z 2007 roku, który dotknął wszystkie gałęzie przemysłu na całym świecie, nie ominął także rynku opakowań. Ceną kryzysu był spadek zapotrzebowania na opakowania ze strony różnorakich gałęzi gospodarki. Firmy wytwarzające opakowania zmniejszyły produkcję opakowań do 15–25%[34]. Najmniejszy spadek produkcji opakowań zanotowano w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i spożywczym.

Kryzys nie dotknął tak dotkliwie polskiego przemysłu jak przemysłu zagranicznego. Można w tym upatrywać przyczyny wzrostu potencjału polskich firm z branży opakowań na polskim i zagranicznym rynku zbytu. Choć zauważyć należy, że większość firm produkujących opakowania sprzedaje je na rynku wewnętrznym, a jedynie 20–30% produkcji przeznaczona jest na eksport[35].

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych przewiduje, że rynek opakowań w Polsce będzie się dynamicznie rozwijał, a tempo rozwoju tego segmentu produkcji będzie szybsze od tempa rozwoju gospodarki w ogóle. Struktura tego rynku natomiast będzie się zbliżać do rynków Europy Zachodniej. Należy zwrócić uwagę na fakt szybkiego wzrostu udziału opakowań z papieru i tektury oraz spadku popularności opakowań metalowych.

Rodzaje opakowań

Najczęstszymi opakowaniami wykorzystywanymi do przesyłek są zwykłe kartony (pudełka zwykłe), które stanowią 80% zapotrzebowania firm[36], oraz koperty bąbelkowe, stanowiące 65% wysyłek[37]. Inne formy opakowań stosowanych przez firmy korzystające z usługi przesyłek to zwykłe koperty papierowe, koperty rozszerzane, nieprzemakalne bąbelkowe, tuby kartonowe, opakowania z opcją zwrotu oraz pudełka wzmocnione.

Ceny opakowań przesyłek

Przedstawione ceny są wynikiem analizy przeprowadzonej dla Poczty Polskiej przez Smart Scope i pochodzą z danych 10 firm kurierskich, spośród których jedne sprzedają opakowania osobno, inne zaś tylko w połączeniu z usługą. Na potrzeby niniejszej analizy porównamy ceny 3 z nich.

Firma DHL dostarcza opakowania także w oderwaniu od usługi kurierskiej – paczki, koperty i inne formy przesyłek mogą być dostarczone bezpośrednio np. do biura. Ceny wahają się od najmniejszych (paczka S o wymiarach 245 x 235 x 105 mm) – 2 zł do 6 zł za sztukę [38]. Firma DPD świadczy sprzedaż opakowań tylko jako element usługi doręczenia. Boxy płaskie, najmniejsze (265x175x85mm) kosztują 0,89 zł, box duży – 2,28 zł[39]. W ofercie InPostu spotkamy szeroki wachlarz opakowań papierowych i tekturowych, a ceny wahają się od 1,90 zł (pudełko A1 330 x 225 x 55 mm) do 4,70 zł (pudełko C1 o wymiarach 560 x 380 x 180 mm) [40].

 

Trendy w produkcji opakowań

Co ma wpływ na trendy w produkcji opakowań? Branża, w której opakowanie ma być wykorzystane. I tak np. branża spożywcza oczekuje od opakowania możliwie najdłuższego czasu zachowania zdolności konsumpcyjnej produktu. W trakcie transportu nie można o tym zapomnieć – opakowanie musi spełniać ten wymóg.

Najważniejsze z punktu widzenia odbiorcy zamówionego produktu jest bezpieczne jego dostarczenie. Opakowanie powinno dostarczyć produkt w całości, nienaruszony. Producenci opakowań muszą mieć na względzie także zmieniający się rynek w ogóle. O ile ubrania są najmniej wymagające w transporcie, to już farmaceutyki, żywność, kosmetyki – zdecydowanie bardziej.

Produkty te są dziś coraz częściej wzbogacane o różne składniki podnoszące ich walory: czy to smakowe (w przypadku żywności), czy odporności na procesy degradacji. Producent opakowań powinien mieć zatem na względzie transport tych wrażliwych produktów i odpowiednie dobranie do nich rodzaju opakowania.

W przypadku dostarczania żywności opakowanie ma zapewnić jej jak najdłuższą świeżość. Jeśli chodzi zaś o elektronikę, produkty AGD – przewiduje się, że producenci opakowań coraz większą wagę przykładać będą do wytwarzania opakowań opornych na wstrząsy.

Równie ważna jest funkcja marketingowa opakowania. Opakowanie pozycjonuje na rynku zarówno transportowany produkt, jak i firmę kurierską. Atrakcyjnie wizerunkowo i schludnie dostarczony towar jest kwestią przyszłości na konkurencyjnym rynku opakowań przesyłek.

Technologie wytwarzania opakowań

Papier i tektura są surowcami najczęściej wykorzystywanymi do produkcji opakowań. Wytwarzane są z włókien celulozowych pozyskiwanych z drzew i recyklingu odpadów. Do produkcji tych dwóch materiałów wykorzystuje się krótkie włókna z twardego drewna (świerk, modrzew, jodła) oraz długie włókna z miękkiego drewna (choinka kanadyjska, sosna). W procesie chemicznym łączy się je z przetworzoną i oczyszczoną (w miarę możliwości) makulaturą.

Papier i tektura mogą być dostosowane do specyficznych wymagań branży. Ta, dobierając materiał z papieru – wykorzystywany w kopertach – czy tektury – główny surowiec pudełek – zwraca uwagę na sztywność, wytrzymałość, rozciąganie czy ściskanie tych materiałów.

Istotna w procesie produkcji kartonów czy kopert jest chłonność wody (tzw. wartość Cobba[41]) – do klejów, w składzie których jest woda, powinna być dostosowana chłonna powierzchnia – dzięki dobrej chłonności wody daje gwarancję dobrej ochrony papieru i tektury i stabilność sklejenia.

Aby zwiększyć wytrzymałość na zerwanie, papier może być mikro-pofałdowany. Wytrzymałość na zerwanie różni się względem sposobu wytwarzania papieru.

W przypadku opakowań używanych przez firmy kurierskie, ważną gałąź stanowią materiały łączące papier, tekturę i np. materiały polimerowe. Folia aluminiowa i folie polimerowe nadają się do produkcji kartonów służących do przewożenia płynów.

Do produkcji pudełek kartonowych najczęściej i najchętniej wykorzystuje się tekturę – ze względu na właściwości ochronne i estetyczne. Zapewnia trwały i ładnie wyglądający sposób pakowania produktów. Górna i wewnętrzna strona pudeł z tektury bywa powleczona mineralnymi (lub sztucznymi) pigmentami. Zawierać może różne rodzaje związków węglowodorów, które mają zabezpieczać karton przed tłuszczem. Mogą być także laminowane woskiem – choć obecnie odchodzi się od tego rodzaju zabezpieczeń, na rzecz ochrony środowiska.

Głównymi etapami produkcji pudeł są: drukowanie, cięcie gięcie, doklejanie okien i klejenie. Cięcie i zaginanie to po prostu nadawanie kształtu pudła (wycinanie go) przy użyciu matrycy. Materiał jest cięty za pomocą lasera, by osiągnąć jak najlepszą jakość i dokładność. Matryca wykonuje następnie zgięcie, które jest niezbędne do poprawnej formy pudła[42]. Po złożeniu tekturowe pudła podlegają sprawdzeniu, przetestowaniu, spakowaniu według sklejonych zagięć. Następnie opisuje się je i wysyła do klienta.

Efektywne pakowanie zapobiega zniszczeniom

Największym wyzwaniem dostawcy towaru jest dostarczenie towaru bez większych problemów. Jak wskakuje raport ECR Europe, źle zaprojektowane opakowanie może doprowadzić przedziurawienia, przemoknięcia, narażenia produktów na zepsucie (żywność, kosmetyki), co może wizerunkowo negatywnie wpłynąć na daną markę. Z kolei nieatrakcyjność opakowania nie zwiększa sprzedaży i nie wspiera marki[43].

Ten sam raport zwraca szczególną uwagę na najważniejsze aspekty w trakcie przygotowania paczki do wysyłki:

  • umiejscowienie i czytelność kodu kreskowego
  • solidność opakowania zewnętrznego i wewnętrznego
  • odpowiednie oznaczenie elementów podatnych na uszkodzenia
  • odpowiednie oznakowanie opakowania uniemożliwiające (utrudniające) kradzież (np. elektroniczny system nadzoru), zabezpieczenie przed otwarciem przez osoby trzecie
  • odpowiedni system dokumentacji

Oprócz częstych uszkodzeń (wgnieceń, zmiażdżeń, upuszczeń paczki) mogących wystąpić na etapie transportu, może dojść do uszkodzenia wynikającego z nieodpowiedniego sklejenia punktów łączenia czy luźnych klap zamknięcia. Tu przyczyną może być źle dobrana gramatura tektury do masy produktu czy nieodpowiednie cięcie.

Do najczęstszych  zagrożeń w transporcie należą uderzenia, drgania, wibracje (szczególnie niebezpieczne w momencie przewożenia elektroniki), nacisk, jaki wynikać może z ułożenia warstwowego przesyłek, przedziurawienie, zmiany wilgotności bądź ekspozycja na światło, zmiany temperatury, a także insekty, gryzonie (jeśli przesyłki przechowywane są w brudnych niekontrolowanych magazynach)[44].

 

[1] Z: Rynek opakowań w Polsce, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA, Warszawa 2011, str. 3

[2] W: Rynek opakowań w Polsce : stan obecny i prognoza do 2005 roku / Barbara Grabowska, Stefan Jakowski, Ryszard Warczyński ; Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań, str. 55

[3] W: Raport o stanie rynku pocztowego za rok 2014” UKE, Maj 2014, str. 11

[4] W: Badanie zapotrzebowania na opakowania wykorzystywane przy wysyłce przesyłek pocztowych część 1: raport z badania konsumenckiego, Smart Scope, Warszawa, 2014, str. 13

[5] W: Badanie zapotrzebowania na opakowania wykorzystywane przy wysyłce przesyłek pocztowych, część 2: oferta opakowań firm pocztowych oraz kurierskich, analiza danych ze źródeł wtórnych, Smart Scope Warszawa 2014, str. 4

[6] Jak wyżej

[7] Badanie zapotrzebowania na opakowania wykorzystywane przy wysyłce przesyłek pocztowych część 1: raport z badania konsumenckiego, Smart Scope, Warszawa, 2014, str. 26

[8] Badanie zapotrzebowania na opakowania wykorzystywane przy wysyłce przesyłek pocztowych część 1: raport z badania konsumenckiego, Smart Scope, Warszawa, 2014, str. 16

[9] Jak wyżej, str. 27

[10] Jak wyżej, str. 6

[11] Jak wyżej, str. 13

[12] Jak wyżej, str. 13

[13] W: Kierunki rozwoju opakowań, Wybrane problemy. Monografia pod red. Wacława Wasiaka, Polska Izba Opakowań, Warszawa 2014, str. 33

[14] Wszystkie dane z: Rynek opakowań w Polsce, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA, Warszawa 2011, str. 3

[15] Wszystkie dane z: Kierunki rozwoju opakowań, Wybrane problemy. Monografia pod red. Wacława Wasiaka, Polska Izba Opakowań, Warszawa 2014, str. 33 i 34

[16] Jak wyżej, str.3

[17] Z: Technika opakowań. Podstawy, materiały, Procesy wytwarzania. Pod red. Anne Emblem i Henry’ego Emblem, PWN Warszawa 2014, str. 8

[18] Jak wyżej, str. 8

[19] Jak wyżej, str. 8

[20] W: Kierunki rozwoju opakowań, Wybrane problemy. Monografia pod red. Wacława Wasiaka, Polska Izba Opakowań, Warszawa 2014, str. 35

[21] Jak wyżej, str. 35

[22] Z: Kierunki rozwoju opakowań, Wybrane problemy. Monografia pod red. Wacława Wasiaka, Polska Izba Opakowań, Warszawa 2014, str. 37

[23] E-commerce: Jak sprostać wyzwaniom dynamicznego rozwoju i stać się dominującym graczem? Think Paga, Akademia Analiz i Mediów, Warszawa 2015, str. 2

[24] Jak wyżej, str. 3

[25] Jak wyżej, str. 3

[26] Jak wyżej, str. 3

[27] Jak wyżej, str.11

[28] E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla E-commerce Polska, str. 13

[29] E-commerce: Jak sprostać wyzwaniom dynamicznego rozwoju i stać się dominującym graczem? Think Paga, Akademia Analiz i Mediów, Warszawa 2015 17

[30] E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla E-commerce Polska, str. 77

[31] Z: Rynek opakowań w Polsce, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA, Warszawa 2011, str. 2

[32] Jak wyżej, str. 2

[33] Jak wyżej, str. 2

[34] Jak wyżej, str. 2

[35] Jak wyżej, str. 3

[36] W: Badanie zapotrzebowania na opakowania wykorzystywane przy wysyłce przesyłek pocztowych część 1: raport z badania konsumenckiego, Smart Scope, Warszawa, 2014, str. 6

[37] Jak wyżej, str. 6

[38] Z: Badanie zapotrzebowania na opakowania wykorzystywane przy wysyłce przesyłek pocztowych część 1: raport z badania konsumenckiego, Smart Scope, Warszawa, 2014, str. 7

[39] Jak wyżej, str. 13

[40] Jak wyzej, str. 19, 20

[41] Z: Technika opakowań. Podstawy, materiały, Procesy wytwarzania. Pod red. Anne Emblem i Henry’ego Emblem, PWN Warszawa 2014, str. 251

[42] Szczegółowe etapy produkcji można znaleźć w: Technika opakowań. Podstawy, materiały, Procesy wytwarzania. Pod red. Anne Emblem i Henry’ego Emblem, PWN Warszawa 2014, str. 295 – 310

[43] Z raportu „Package Design for Shrinkage Protection , Bruksela 2010, ECR Europe

[44] Technika opakowań. Podstawy, materiały, Procesy wytwarzania. Pod red. Anne Emblem i Henry’ego Emblem, PWN Warszawa 2014, str. 36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródła:

  1. Badanie zapotrzebowania na opakowania wykorzystywane przy wysyłce przesyłek pocztowych część 1: raport z badania konsumenckiego, Smart Scope, Warszawa, 2014
  2. Badanie zapotrzebowania na opakowania wykorzystywane przy wysyłce przesyłek pocztowych, część 2: oferta opakowań firm pocztowych oraz kurierskich, analiza danych ze źródeł wtórnych, Smart Scope Warszawa 2014
  3. Technika opakowań. Podstawy, materiały, Procesy wytwarzania. Pod red. Anne Emblem i Henry’ego Emblem, PWN Warszawa 2014
  4. Raport „Package Design for Shrinkage Protection , Bruksela 2010, ECR Europe
  5. Kierunki rozwoju opakowań, Wybrane problemy. Monografia pod red. Wacława Wasiaka, Polska Izba Opakowań, Warszawa 2014
  6. Rynek opakowań w Polsce, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA, Warszawa 2011
  7. Raport o stanie rynku pocztowego za rok 2014”, UKE, Maj 2014
  8. Rynek opakowań w Polsce : stan obecny i prognoza do 2005 roku / Barbara Grabowska, Stefan Jakowski, Ryszard Warczyński ; Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań
  9. E-commerce: Jak sprostać wyzwaniom dynamicznego rozwoju i stać się dominującym graczem? Think Paga, Akademia Analiz i Mediów, Warszawa 2015
  10. Raport: E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla E-commerce Polska

 

 

Artykuł przygotowany przez: Poczta Polska

Nasze przesyłki

POCZTEX Ekspres 24
POCZTEX Kurier 48
Kurier MIEJSKI
Kurier KRAJOWY
Kurier BEZPOŚREDNI
Pakiet POLECONY eCommerce
Przesyłka PALETOWA
EMS
GLOBAL Exprѐs
Paczka UKRAINA PLUS
Odbiór w PUNKCIE

Obsługa zwrotów

eSKLEP

NOWE obowiązki sklepów

Usługi marketingowe

ZASADY NADAWANIA przesyłek

Poprawne ADRESOWANIE przesyłek listowych

Ułatwienia i aplikacje

eNADAWCA
eINFO
eMONITORING
Aplikacja MOBILNA
Zamów KURIERA
Wyszukiwarka PLACÓWEK
Materiały do pobrania
Pobierz LOGOTYPY
Pobierz BANNERY promocyjne

Contact Center

Usługi finansowe

Konta firmowe
Kredyty
Office Assistance
Ubezpieczenie Zakupionego Przedmiotu

Envelo

Neokartka
Neofaktura
Aplikacja MOBILNA

Artykuły

Łączenie usług

Kontakt

Poczta Polska

Bank Pocztowy

Pocztowe Towarzystwo
Ubezpieczeń Wzajemnych

Envelo.pl

eSklep



Polityka prywatności

Mapa strony



Infolinia:

801 333 444
z telefonów stacjonarnych
(opłata wg cennika operatora)
(+48) 438 420 600
z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych
(opłata wg cennika operatora)

 

opłata wg cennika operatora

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.