Poczta Polska w walce o rynek kurierski

Data 03-07-2015
Autor: Poczta Polska S.A.
PRZESYŁKI
Rynek rośnie, ale konkurencja jest ogromna. Usługi kurierskie świadczy ponad 90 firm, więc specjaliści spodziewają się konsolidacji.

Wartość polskiego rynku e-commerce na koniec 2014 r. wyniosła 30 mld zł. Oznacza to wzrost o 15 proc. w porównaniu do 2013 r. Zdaniem ekspertów to dwucyfrowe tempo rozwoju zostanie utrzymane również w kolejnych latach. W efekcie, jak szacuje firma badawcza PMR, w ciągu pięciu lat wartość tego rynku ulegnie podwojeniu. To dobra wiadomość dla rynku usług paczkowo-kurierskich. Rosnąca sprzedaż online przekłada się bowiem na coraz lepszą sytuację w tym sektorze.

Obecnie w kraju mamy 294 operatorów pocztowych. Dla porównania w 2000 r. funkcjonowało ich 21. Nie wszyscy są jednak aktywni. Usługi pocztowe realizuje bowiem 165 plus jeden operator wyznaczony, czyli Poczta Polska. To zresztą już jedyna na krajowym rynku firma ze 100-proc. polskim kapitałem państwowym. Reszta to operatorzy mający prywatnych właścicieli różnego pochodzenia. Grupa Integer.pl ma złożoną strukturę kapitałową: 30 proc. akcji ma spółka A&R Investemts zarejestrowana na Malcie, po 5 proc. jest w rękach spółki L.S.S Holdings z siedzibą na Cyprze i holenderskiego AEGON, kolejne 9 proc. należy do włoskiego Generali. Do tego przejęta niedawno przez Integera Polska Grupa Pocztowa była dotąd zarejestrowana na Cyprze.

Setka graczy

W rynku kurierskim specjalizuje się 97 operatorów. To o dwóch mniej niż w 2013 r. Kurczenie rynku to efekt coraz większej rywalizacji, która zdaniem ekspertów będzie prowadzić do konsolidacji. W ubiegłym roku firmy kurierskie, liczone razem z Pocztą Polską, obsłużyły 194,46 mln przesyłek, co dało 2708,12 mln zł przychodu. W stosunku do roku 2013 jest to wzrost wolumenu o 42,50 proc. oraz przychodów o 18,23 proc. Wyłączając Pocztę Polską, operatorzy zrealizowali 171,61 mln usług, z których osiągnęli przychód w wysokości 2462,65 mln zł. W stosunku do 2013 r. oznacza to ilościowy wzrost o 29,49 proc. i wartościowy o 13,10 proc.

Rynek krajowy dominuje w portfelach umów operatorów. W ubiegłym roku wygenerował 72,91 proc. ich przychodów, dzięki 93,83 proc. udziałowi w liczbie wysłanych przesyłek. Obrót zagraniczny, choć ma tylko 6,17-proc. udział w wolumenie przesyłek, odpowiada już za 27,09 proc. przychodów. Zdaniem ekspertów ten ostatni z segmentów ma przed sobą największe perspektywy. Przybywa bowiem sklepów, które realizują zamówienia z zagranicy. Duża w tym zasługa ujednolicenia przepisów dotyczących rynku e-commerce w Unii Europejskiej. Dzięki nim w całej wspólnocie obowiązuje bowiem jednolity 14-dniowy czas na zmianę decyzji o zakupie towaru na odległość, identyczne zgłoszenie reklamacji, a także zasady zwrotu zakupionych towarów. Odsetek e-sklepów realizujących zamówienia z zagranicy rośnie o kilka procent rocznie. Z raportu e-commerce przygotowanego przez Internet Standard wynika, że już ponad połowa funkcjonujących w sieci polskich placówek obsługuje przynajmniej pięć zamówień z innych rynków w skali roku, a 8 proc. aż 50 rocznie.

Wyścig w czołówce

Ogromne perspektywy na rynku, głównie dzięki dynamicznemu rozwojowi e-commerce powodują, że konkurencja wśród operatorów się zaostrza. Obecnie do 10 największych, wśród których jest Poczta Polska należy 86,44 proc. udziałów pod względem ilości i 95,11 proc. udziałów pod względem wartości rynku usług kurierskich.

Liderem pod względem ilości obsłużonych przesyłek jest DPD. Firma posiada 29 proc. udziałów w rynku kurierskim. Drugim graczem jest Poczta Polska obsługująca już prawie jedna piątą rynku. Trzecie miejsce z udziałami na poziomie 14 proc. zajmuje UPS, czwarte DHL – 12 proc., a wielka piątkę zamyka GLS mający 10 proc.

Nieco inaczej sytuacja wygląda po względem wartości rynku. Głównym graczem, podobnie jak w przypadku liczby dostarczanych przesyłek kurierskich, jest DPD. Ma 26 proc. udziałów w tym segmencie. Drugie miejsce należy do UPS z 18 proc. udziałów. Trzecim graczem pozostaje DHL odpowiadający za 17 proc. rynku, a czwartym Poczta mająca 15 proc. udziałów. Piąte miejsce zajmuje GLS z 8 proc. udziałów.

Jak wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej na temat rynku pocztowego, Poczta Polska umacnia swoją pozycję. W 2013 r. bowiem w jej rękach pozostawało 2,88 proc. rynku kurierskiego pod względem wolumenu oraz 4,94 proc. pod względem wartości. W ubiegłym roku natomiast udziały te zwiększyły się odpowiednio do 11,75 proc. i 9,06 proc. Nadal zatem operatorzy alternatywni zajmują pozycję dominującą, jednak zdaniem ekspertów wśród największych graczy będzie dochodzić do przetasowań.

Do takich opinii ekspertów skłania przedstawiona ostatnio przez Pocztę Polską zmodyfikowana strategia rozwoju. Wynika z niej, że spółka kierowana przez Jerzego Jóźkowiaka, zgodnie z wytycznymi z 2011 r., zamierza umacniać swoją pozycję w segmencie usług paczkowych i kurierskich. Tym razem jednak firma kładzie nacisk na e-commerce, co ma zapewnić jej szybszy wzrost. Motorem dla Grupy Poczty Polskiej będą usługi paczkowe i kurierskie. Zamierza też oferować wszystkie usługi konieczne do prowadzenia e-działalności. Chce także jak najlepiej obsługiwać rynek tradycyjnych listów, które wciąż stanowią większość naszych przychodów.

Poza tym, spółka stawia na wielokanałowy dostęp klienta do usług. Swoboda wyboru ma być większa dzięki inwestycji w urządzenia samoobsługowe. W ciągu pięciu lat spółka chce uruchomić ich tysiąc. Umożliwi też dostęp do swoich usług poprzez 10 tys. punktów odbioru paczek (placówki pocztowe i zewnętrzni partnerzy). Poczta chce mieć także tysiąc punktów finansowych.

Jak deklaruje operator zmieniona strategia i nowe inwestycje mają zapewnić jej miejsce w pierwszej trójce dostawców paczek w Polsce. W praktyce oznacza to 100-proc. wzrost przychodów z segmentu KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych) do poziomu 1,5 mld zł. Spółka nie kryje, że nowa strategia ma umożliwić jej skuteczną realizację funkcji narodowego operatora pocztowo-logistycznego wyznaczonego po pozytywnym rozstrzygnięciu konkursu prowadzonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, a w perspektywie zwiększyć wartość grupy przed debiutem giełdowym. W 2016 r. bowiem ma nastąpić upublicznienie spółki z pozostawieniem jednak większościowego udziału w rękach Skarbu Państwa.

Wyniki za pierwszych pięć miesięcy tego roku dowodzą, że firma realizuje plan. Wolumen usług kurierskich zwiększył się o 51 proc. w porównaniu do pięciu miesięcy 2014 r. Do tego w branży
e-commerce wzrost sprzedaży usług kurierskich nastąpił o 57 proc. Firma odnotowała również wzrost ilościowy w usługach KEP dla klientów biznesowych o 30 proc. Tym samym Poczta Polska rośnie szybciej niż rynek w 2015 r. rosnący, według szacunków, średnio o 7 proc.

Kompleksowe podejście spółki do branży e-commerce poprzez zapewnienie całego łańcucha usług, począwszy od nadania paczki poprzez doręczenie, obsługę zwrotów i korzyści takie jak ubezpieczenie, możliwość pozyskania finansowania dla e-sprzedawcy czy usługi mobilne, zostało zauważone przez jury międzynarodowego konkursu World Mail Awards, złożone z przedstawicieli największych przedsiębiorstw pocztowo-logistycznych m.in. Deutsche Post, TNT Express, Accenture, Deloitte czy IBM, którzy przyznali jej nagrodę. Stanowi ona potwierdzenie, że operator idzie w dobrym kierunku. Zaproponowanie klientom czegoś więcej niż prosta dostawa z punktu A do punktu B jest dziś niezbędne by zdobywać rynek i skutecznie konkurować.

Artykuł przygotowany przez: Poczta Polska

Nasze przesyłki

POCZTEX Ekspres 24
POCZTEX Kurier 48
Kurier MIEJSKI
Kurier KRAJOWY
Kurier BEZPOŚREDNI
Pakiet POLECONY eCommerce
Przesyłka PALETOWA
EMS
GLOBAL Exprѐs
Paczka UKRAINA PLUS
Odbiór w PUNKCIE

Obsługa zwrotów

eSKLEP

NOWE obowiązki sklepów

Usługi marketingowe

ZASADY NADAWANIA przesyłek

Poprawne ADRESOWANIE przesyłek listowych

Ułatwienia i aplikacje

eNADAWCA
eINFO
eMONITORING
Aplikacja MOBILNA
Zamów KURIERA
Wyszukiwarka PLACÓWEK
Materiały do pobrania
Pobierz LOGOTYPY
Pobierz BANNERY promocyjne

Contact Center

Usługi finansowe

Konta firmowe
Kredyty
Office Assistance
Ubezpieczenie Zakupionego Przedmiotu

Envelo

Neokartka
Neofaktura
Aplikacja MOBILNA

Artykuły

Łączenie usług

Kontakt

Poczta Polska

Bank Pocztowy

Pocztowe Towarzystwo
Ubezpieczeń Wzajemnych

Envelo.pl

eSklep



Polityka prywatności

Mapa strony



Infolinia:

801 333 444
z telefonów stacjonarnych
(opłata wg cennika operatora)
(+48) 438 420 600
z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych
(opłata wg cennika operatora)

 

opłata wg cennika operatora

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.