Jak e-sklepy wygrają z potentatami sprzedaży on-line

Data 15-07-2015
Autor: Grzegorz Warchoł
SKLEPY
Polski rynek e-commerce rośnie w dwucyfrowym tempie. Mimo to, po porażce eBaya, nad Wisłą nie pojawił się żaden z globalnych graczy handlu internetowego. Wkrótce może się to zmienić za sprawą Amazona i Alibaby. Rodzime e-biznesy mają rok na przygotowanie się do wejścia konkurencji. Czego mogą się spodziewać?

Polski sektor e-commeerce jest wart ponad 30 mld zł. Wg. danych firmy badawczej Gemius najpopularniejszą w naszym kraju platformą zakupową w 2014 r. było Allegro, z którego korzystało 58% internautów. Serwis eBay odwiedziło zaledwie 5% użytkowników sieci. W zeszłym roku po raz pierwszy sklepy internetowe wyprzedziły pod względem popularności serwisy aukcyjne. Najczęściej odwiedzane były Zalando.pl (11%), Euro.com.pl (8%) i Empik.com (8%.)

Amazon - strategia małych kroków

Pierwszy magazyn Amazona zaczął pracować pełną parą we wrześniu 2014. Obecnie firma zatrudnia 6 tys. osób i ma w Polsce trzy centra logistyczne, kolejne ma powstać niedługo przy skrzyżowaniu autostrad A1 i A2 pod Strykowem. Według informacji podanych  w czerwcu przez „Rzeczpospolitą”, w przyszłym roku ma ruszyć polska wersja serwisu.

Wejście Amazona na kolejny rynek to wielokanałowa marketingowa inwazja, wsparta budżetem rzędu kilkudziesięciu milionów dolarów i rekrutacją co najmniej kilkuset osób. Pytanie nie brzmi „czy?”, tylko „kiedy?” i „na jaką skalę?”. Polskie serwisy aukcyjne i sklepy internetowe powinny zawczasu przygotować się na wejście globalnego giganta, dążącego do zdobycia pozycji lidera na wszystkich rynkach na których się pojawi.

Rozbójnik Alibaba coraz bliżej

Alibaba, chińska grupa działająca w obszarze handlu internetowego, jest warta więcej niż Amazon i eBay razem wzięte. Posiada 80% rodzimego rynku i prowadzi dynamiczną ekspansję na całym świecie. W 2014 r. weszła na nowojorską giełdę i na rynek brazylijski. Platforma AliExpress jest też najczęściej odwiedzaną w Rosji stroną e-commerce. Grupa zamierza teraz rozszerzyć swoją działalność na Europę Wschodnią, w tym najprawdopodobniej na Polskę.

Jak wynika z badania  Megapanel PBI/Gemius już teraz stronę Alibaba.com odwiedza 11% polskich internautów. Atutem oferowanych tam produktów są stosunkowo niskie ceny i ogromny wybór.

Właściciele sklepów mimo wszystko spokojni

Właściciele sklepów internetowych z całego świata spodziewają się szybkiego wzrostu branży e-commerce, a jednocześnie prognozują, że do 2020 r. globalni gracze, tacy jak Amazon i Alibaba zdobędą ok. 40% światowego rynku. Z badania „The Rise of Global Marketplaces” przeprowadzonego przez Ecommerce Foundation and Nyenrode Business University wynika jednak, że detaliści nie czują się zagrożeni ekspansją międzynarodowych platform sprzedażowych, ponieważ uważają, że będę się rozwijać równolegle, a ruch w internecie generowany przez największych w graczy będzie miał pozytywny lub, w najgorszym razie, neutralny wpływ na ich własne sklepy.

Ankietowani sprzedawcy wśród swoich największych sprzymierzeńców nie wymieniają jednak Amazona, Alibaby czy eBaya, ale Apple, Google i Facebooka. Porównując się z globalnymi graczami, właściciele sklepów e-commerce jako swoje największe słabości wskazują poziom systemów IT oraz wykorzystanie big data. Jednocześnie są przekonani, że w zamian za to oferują wyższą jakość produktów oraz całkiem dobrze sobie radzą z zakupami oraz zarządzaniem operacjami i łańcuchem dostaw.

Platformy, nisze rynkowe i serdeczna więź z klientem

Eksperci rynku e-commerce, którzy także wzięli udział w powyższym badaniu, mają trzy podstawowe rady dla właścicieli sklepów internetowych. Początkujący przedsiębiorcy powinni korzystać z możliwości jakie dają platformy sprzedażowe i wyciągać wnioski zarówno z sukcesów jak i porażek jakie tam odnoszą. Na dalszym etapie rozwoju sklepów warto by poszukali niszy i wyspecjalizowali się w danej kategorii produktów. Szerokością oferty i tak nie pobiją Allegro czy Amazona, ale jej ukierunkowaniem mogą przyciągnąć pasjonatów i wymagających klientów poszukujących produktów z danej kategorii. I na koniec - właściciele sklepów internetowych powinni kreować swój wizerunek odwołując się także do emocji oraz budować serdeczną więź z klientami, a jeszcze wcześniej z pracownikami i partnerami.

 

Artykuł przygotowany przez: Poczta Polska

Nasze przesyłki

POCZTEX Ekspres 24
POCZTEX Kurier 48
Kurier MIEJSKI
Kurier KRAJOWY
Kurier BEZPOŚREDNI
Pakiet POLECONY eCommerce
Przesyłka PALETOWA
EMS
GLOBAL Exprѐs
Paczka UKRAINA PLUS
Odbiór w PUNKCIE

Obsługa zwrotów

eSKLEP

NOWE obowiązki sklepów

Usługi marketingowe

ZASADY NADAWANIA przesyłek

Poprawne ADRESOWANIE przesyłek listowych

Ułatwienia i aplikacje

eNADAWCA
eINFO
eMONITORING
Aplikacja MOBILNA
Zamów KURIERA
Wyszukiwarka PLACÓWEK
Materiały do pobrania
Pobierz LOGOTYPY
Pobierz BANNERY promocyjne

Contact Center

Usługi finansowe

Konta firmowe
Kredyty
Office Assistance
Ubezpieczenie Zakupionego Przedmiotu

Envelo

Neokartka
Neofaktura
Aplikacja MOBILNA

Artykuły

Łączenie usług

Kontakt

Poczta Polska

Bank Pocztowy

Pocztowe Towarzystwo
Ubezpieczeń Wzajemnych

Envelo.pl

eSklep



Polityka prywatności

Mapa strony



Infolinia:

801 333 444
z telefonów stacjonarnych
(opłata wg cennika operatora)
(+48) 438 420 600
z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych
(opłata wg cennika operatora)

 

opłata wg cennika operatora

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.