Gotówka lub tradycyjny przelew ciągle popularniejsze od płatności online

Data 03-07-2015
Autor: Poczta Polska S.A.
SKLEPY
Niska cena już nie wystarczy, by przyciągnąć klienta do e-sklepu. Coraz większe znaczenie ma jakość obsługi.

37 proc. klientów rezygnuje z usług ze względu na złą obsługę, a dla 63 proc. jest to powód przejścia do konkurencji – wynika z badania „Obsługa klienta w polskich firmach” opracowanego przez Limtel. W przypadku e-sklepów oznacza to nie tylko szybką reakcję na wysłane zapytanie, ale też krótki czas dostaw czy duży wybór w zakresie płatności. Dobry operator jest więc podstawą sukcesu w e-commerce. Jego rola wzrosła jeszcze od końca ubiegłego roku, czyli od czasu kiedy zmieniły się przepisy ustawy o prawach konsumenta. Od 25 grudnia klienci mają 14 dni na zwrot towaru kupionego na odległość, o 4 dni dłużej, a w przypadku gdy sprzedawca nie przedstawi właściwej informacji o odstąpieniu od umowy – aż 365 dni.

Kurier wygrywa

Sprzedaż internetowa, pomimo precyzyjnej informacji i coraz lepszych sposobów prezentacji produktów, boryka się z problemem częstych zwrotów zakupionych towarów. Jest to jeden z kosztów prowadzenia działalności w e-commerce, którego skalę trudno przewidzieć. Zapewnienie szybkiej, bezproblemowej i co najważniejsze, bezpłatnej przesyłki zwrotnej zdecydowanie leży w interesie sklepów internetowych. Pozwala to nie tylko zachować pozytywny wizerunek, ale także zbudować więź pomiędzy konsumentem i sprzedawcą. Powoduje to, że klient chętniej wraca do danego e-sklepu rekomenduje jego ofertę.

Jakie formy dostawy są popularne w polskich e–sklepach? Przesyłka kurierska wiedzie prym nie tylko wśród klientów, ale również działających online placówek. Wybiera ją 62 proc. kupujących, natomiast 82 proc. przedsiębiorców działających przez internet ma usługę kurierską w ofercie. Na drugim miejscu jest przesyłka pocztowa. Na tę stawia 36 proc. kupujących i 62 proc. e-sklepów. Odbiór osobisty zajmuje trzecie miejsce wśród popularnych form dostaw. Wybiera go 14 proc. kupujących, oferuje natomiast 56 proc. działających w sieci sklepów.

Kochamy żywy pieniądz

Istotne jest, by zapewnić klientom kilka opcji do wyboru. Podobnie zresztą jak w przypadku płatności. Choć smartfonizacja w kraju postępuje, co przekłada się na wzrostu płatności online, w tym mobilnych, to nadal z przelewów online korzysta zaledwie 12 proc. internautów. W branży e-commerce wciąż zatem dominują tradycyjne przelewy i płatności za pobraniem. Z tych form korzysta w sumie 83 proc. klientów. Szczególnie mocno trzymają się płatności za pobraniem mające 35 proc. udziałów w rynku.

Widać, że mimo upowszechnienia kart płatniczych i rozwoju płatności mobilnych, za coraz częstsze zakupy w internecie klienci chcą płacić gotówką po przesłaniu produktu do domu. Potwierdzają to dane państwowego operatora, z których wynika, że po czterech miesiącach 2015 r. PP odnotowała 27-proc. wzrost liczby przesyłek za pobraniem, w porównaniu do tego samego okresu 2014 r.

Jak twierdzą eksperci, dla e-sprzedawców przy udostępnieniu modelu płatności za pobraniem decydującym czynnikiem jest szybkość, z jaką pieniądze od klientów trafiają na konto e-sklepu.

Poczta Polska jest najszybsza pod tym względem na rynku. Zwrot pobranych pieniędzy od kupujących w e-sklepie trwa maksymalnie dwa dni robocze. Dla porównania w DPD przesyłki pobraniowe rozliczane są w cyklach tygodniowych. Z kolei w UPS termin zwrotu pobrań to maksymalnie 7 dni roboczych po dacie doręczenia przesyłki, a w DHL Ekspress standardowy czas zwrotu pobrania wynosi 6 dni roboczych po dniu dostawy przesyłki. W K- EX czas zwrotu pobrania jest stosunkowo najdłuższy. Wynosi nawet 14 dni.

Skąd przewaga tradycyjnego przelewu nad płatnościami online? Eksperci podają kilka powodów. Po pierwsze, jak sądzą ma to miejsce z obawy o bezpieczeństwo transakcji i świadomości korzystania z pośrednika przekazującego wpłatę do sklepu. Płacąc tradycyjnym przelewem, kupujący jest w stanie kontrolować cały proces. Po drugie wynika to z chęci utrzymania anonimowości. Przy płatnościach online jest ona mniejsza. Po trzecie e-sklepy realizują zamówienie dopiero po tym, jak na ich konto wpłyną pieniądze za przeprowadzoną przez klienta transakcję. Czas przelewu uzależniony jest nie tylko od procedur obowiązujących w banku klienta, ale i e-sklepu. Tymczasem przy płatnościach za pobraniem usługa realizowana jest natychmiast po zatwierdzeniu transakcji.

Szybko, sprawnie, tanio

Ważne jest też, by zadbać o stosunkowo krótki czas dostawy. Minęły już czasy, w których klienci byli gotowi czekać na zamówiony online towar tygodniami. Oczekują, że otrzymają go już następnego dnia, a są w stanie czekać maksymalnie trzy dni robocze. To sprawia, że i e-sklepy wymagają coraz krótszego czasu na realizację ich zleceń przez kurierów. Do niedawna normą była dostawa przesyłki do klienta w ciągu 48 godzin od nadania. Dziś oczekuje się, że będą to 24 godziny.

Klienci robią się więc coraz bardziej niecierpliwi, e-sklepy wymagające, a operatorzy starają się sprostać ich rosnącym wymaganiom. DPD stawia na przykład na jednogodzinne przedziały czasowe dla doręczania przesyłek. Klienci będą odpowiednio wcześniej informowani o czasie dostawy i będą mieli możliwość zmiany jej z wyprzedzeniem. Poczta Polska z kolei proponuje pakiety Paczki Korzyści. To cztery pakiety: Standard, Pobranie, Odbiór w Punkcie oraz Pobranie plus Odbiór w Punkcie.

W jednym pakiecie Poczty Polskiej jest 10 przesyłek o masie do 5 kg lub 10 przesyłek o masie do 30 kg. Klient może kupić dowolną ich liczbę. Obowiązuje zasada: im więcej kupi pakietów, tym mniej zapłaci za nadanie.

– Wspieramy biznes e-commerce, udostępniając usługi, które pomogą rozwinąć własną firmę. Korzyści z naszej oferty są takie, że kupując przesyłki w pakiecie, oszczędza się na kosztach każdego nadania – mówi Sławomir Żurawski odpowiedzialny w PP za rozwój segmentu paczkowo-kurierskiego oraz e-commerce.

Artykuł przygotowany przez: Poczta Polska
Archiwum

Nasze przesyłki

POCZTEX Ekspres 24
POCZTEX Kurier 48
Kurier MIEJSKI
Kurier KRAJOWY
Kurier BEZPOŚREDNI
Pakiet POLECONY eCommerce
Przesyłka PALETOWA
EMS
GLOBAL Exprѐs
Paczka UKRAINA PLUS
Odbiór w PUNKCIE

Obsługa zwrotów

eSKLEP

NOWE obowiązki sklepów

Usługi marketingowe

ZASADY NADAWANIA przesyłek

Poprawne ADRESOWANIE przesyłek listowych

Ułatwienia i aplikacje

eNADAWCA
eINFO
eMONITORING
Aplikacja MOBILNA
Zamów KURIERA
Wyszukiwarka PLACÓWEK
Materiały do pobrania
Pobierz LOGOTYPY
Pobierz BANNERY promocyjne

Contact Center

Usługi finansowe

Konta firmowe
Kredyty
Office Assistance
Ubezpieczenie Zakupionego Przedmiotu

Envelo

Neokartka
Neofaktura
Aplikacja MOBILNA

Artykuły

Łączenie usług

Kontakt

Poczta Polska

Bank Pocztowy

Pocztowe Towarzystwo
Ubezpieczeń Wzajemnych

Envelo.pl

eSklep



Polityka prywatności

Mapa strony



Infolinia:

801 333 444
z telefonów stacjonarnych
(opłata wg cennika operatora)
(+48) 438 420 600
z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych
(opłata wg cennika operatora)

 

opłata wg cennika operatora

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.