Dostawy tego samego dnia w eCommerce – prawdziwa rewolucja czy przelotny trend?

Data 03-07-2015
Autor:
PRZESYŁKI
Nie da się ukryć że dostawy same-day delivery to jeden ze stopniowo rozwijających się trendów, który coraz częściej towarzyszy zakupom online. Taka forma dostawy cieszy się rosnącym zainteresowaniem pośród klientów szczególnie ceniących własny czas, liczących przede wszystkim na szybkie tempo otrzymania towaru oraz wygodę realizowania zamówienia.

Rośnie zainteresowanie dostawami w ciągu jednego dnia  

W odpowiedzi na zapotrzebowania kupujących, sukcesywnie powiększa się grono sklepów internetowych oferujących bądź deklarujących chęć zapewnienia opcji dostawy tego samego dnia, jest to czynnik który bezpośrednio przekłada się na rynek usługodawców logistycznych, którzy muszą stawić czoła wielu barierom wynikającym z tak ekstremalnie ekspresową formą dostarczania towarów.

Pomimo tego że obecnie dostawa Same Day Delivery jest realizowana zwykle na terenie wybranych miast bądź aglomeracji, zainteresowanie usługą oraz olbrzymie nakłady finansowe związane z rozwijaniem tej formy możemy dostrzec u największych graczy światowego rynku eCommerce, co dobitnie pokazuje jak istotną z perspektywy kolejnych lat będzie dostawa w dniu zamówienia.

Działania gigantów na światowych rynkach

Szczególną uwagę usługom tego typu poświęca amerykański Amazon. Rynkowy potentat w latach 2012-2014 zainwestował sumę około 14 miliardów dolarów w rozwój programu SDD i póki co udostępnia dostawę tego typu w 14 metropoliach w USA. Według doniesień Agencji Reuters, Amazon będzie dążyć do rozszerzania programu również na innych kontynentach. W odleglejszej perspektywie władze firmy chcą, aby zakupy z dostawą tego samego dnia stanowiły 40% wszystkich transakcji.

 Potężna konkurencja za oceanem jednak nie śpi, same-day delivery dostępne jest także dla kupujących na amerykańskim eBayu (obsługa 25 miast) oraz na witrynie Google Shopping (obsługa 7 miast). Duża rywalizacja na tej płaszczyźnie nie powinna nikogo dziwić, rynek SDD w USA szacowany jest na około 12 miliardów dolarów w skali roku, jest więc o co powalczyć.

 “And we’re excited about our new Google Shopping Express service, which is a  great way to get deliveries the same day you order them, and self-driving cars (no explanation needed!).  These seem like pretty crazy ideas today, but if the past is any indicator of our future success, today’s big bets won’t seem so wild in a few years’ time.

Larry Page, Google CEO

Przykładem na dynamiczny rozwój usług tego typu jest też chiński rynek eCommerce, od 2013 klienci korzystający z serwisu Alibaba.com mają możliwość odbierania swoich zakupów jeszcze w tym samym dniu. Inwestycja która pozwoliła na wprowadzenie tej opcji szacowana jest na około 16 miliardów dolarów.

Dostawy tego samego dnia w Polsce

Polskie realia osób kupujących w sieci kształtują się jednak inaczej, zaledwie 8% krajowych sklepów internetowych oferuje dostawę zakupów w dniu zamówienia, za to prawie 40% detalistów deklaruje że chętnie wprowadziłoby u siebie opcje dostawy wieczornej w oknie 19.00 – 22.00.

Od 2013 roku dostawę SDD w rejonie Warszawy wprowadziło Agito, mieszkańcy stolicy mogą skorzystać z podobnego udogodnienia chcąc zrobić zakupy przez serwis internetowy Wólczanki. Zbliżona usługa jest dostępna również dla klientów neo24.pl, w tym przypadku jednak obejmuje rejon Wrocławia oraz Łodzi.

 

Idea dostaw tego samego dnia jest także dużym polem do rozwoju ciekawych start-upów. W Polsce na przykład, działa start-up oparty na koncepcji wprowadzonej przez BlaBlaCar, Jadezabiore.pl to serwis pomagający kojarzyć kierowców z osobami chcącymi wysłać przesyłkę do miejsca docelowego podróży. Choć nie jest to inicjatywa zbieżna z dostawą przedmiotów zamawianych online, zdecydowanie jest w stanie zapewnić ekspresowe przesyłki w jeden dzień. Kolejne przykłady rozwiązań SDD płyną z zagranicy. W USA ciekawostką jest Deliv, jest to projekt, który opiera się na prostym crowdsourcingu. Dostawcą może być każdy, kto ukończył 21 lat, posiada smartfona, prawo jazdy i samochód nie starszy niż 16 lat. Niewielkim nakładem środków uzyskano szybką sieć kurierską która jest w stanie obsłużyć stosunkowo duży obszar. Z usług Deliv korzystają już marki takie jak Ecco czy Hugo Boss. W Niemczech z kolei, powstał startup logistyczny Liefery stworzony przez Lufthansę i skierowany do sklepów internetowych. Umożliwia on dostawę w 35 miastach w Niemczech już od 90 minut od nadania paczki

Czy przyszłość eCommerce stoi pod znakiem dostaw w formie SDD?

Jak widać rozwiązań jest całkiem sporo, jednak jakie jest faktyczne zapotrzebowanie klientów robiących zakupy w internecie na usługi same-day delivery? Według portalu Business Insider, Ponad 50% respondentów stwierdziło że wybiera dostawę SDD najczęściej gdy potrzebuje prezentu na ostatnią chwilę. Z kolei 4 na 10 kupujących w USA twierdzi że korzystało by z usług SDD w momencie gdy brakowało by im czasu na tradycyjne zakupy, i to właśnie wygodę i brak konieczności samodzielnego udowadnia się do sklepu podają jako główne przyczyny wyboru dostawy tego samego dnia.

Dla Polaków kupujących w internecie jednak to przystępne ceny dostawy stanowią ważniejsze kryterium wyboru niż krótki czas oczekiwania na przesyłkę, i to pomimo deklaracji aż 45% grupy respondentów twierdzących że za dostawę w formie SDD są w stanie zapłacić cenę w granicach 1-5 euro.

Patrząc globalnie na kwestię dostaw tego samego dnia nie da się ukryć że jest to trend który z czasem będzie coraz powszechniejszy w branży eCommerce. Rynek usług tego typu stale się rozrasta, a i zainteresowanie usługą powoli nabiera coraz większego rozpędu. Podobnego zdanie jest także Larry Page, CEO Google, który w ostatnim liście do akcjonariuszy wymienia SSD jako jedną z istotniejszych usług pod kątem najbliższej przyszłości dla handlu internetowego.

Artykuł przygotowany przez: Filip Sosnowski

Nasze przesyłki

POCZTEX Ekspres 24
POCZTEX Kurier 48
Kurier MIEJSKI
Kurier KRAJOWY
Kurier BEZPOŚREDNI
Pakiet POLECONY eCommerce
Przesyłka PALETOWA
EMS
GLOBAL Exprѐs
Paczka UKRAINA PLUS
Odbiór w PUNKCIE

Obsługa zwrotów

eSKLEP

NOWE obowiązki sklepów

Usługi marketingowe

ZASADY NADAWANIA przesyłek

Poprawne ADRESOWANIE przesyłek listowych

Ułatwienia i aplikacje

eNADAWCA
eINFO
eMONITORING
Aplikacja MOBILNA
Zamów KURIERA
Wyszukiwarka PLACÓWEK
Materiały do pobrania
Pobierz LOGOTYPY
Pobierz BANNERY promocyjne

Contact Center

Usługi finansowe

Konta firmowe
Kredyty
Office Assistance
Ubezpieczenie Zakupionego Przedmiotu

Envelo

Neokartka
Neofaktura
Aplikacja MOBILNA

Artykuły

Łączenie usług

Kontakt

Poczta Polska

Bank Pocztowy

Pocztowe Towarzystwo
Ubezpieczeń Wzajemnych

Envelo.pl

eSklep



Polityka prywatności

Mapa strony



Infolinia:

801 333 444
z telefonów stacjonarnych
(opłata wg cennika operatora)
(+48) 438 420 600
z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych
(opłata wg cennika operatora)

 

opłata wg cennika operatora

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej. Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.